TÜRK TARİHÇİLER
Toplu Eserler - 1 / Mahmut Esat Bozkurt

Kaynak Yayınları, Mahmut Esat Bozkurt’un bütün yazdıklarını ve TBMM’de yaptığı konuşmaları dört cilt halinde yayımlamaya karar verdi ve ilk cilt yayımlanarak kitapseverlere sunuldu. Bu ilk cilt, Bozkurt’un öğrencilik dönemi olan 1908-1916 yıllarında yazdıklarıyla, TBMM de İzmir milletvekili olarak bulunduğu ilk Meclis dönemini kapsıyor.

Önce, Mahmut Esat Bozkurt’un özgeçmişini anımsayalım ve Bozkurt’un Türk devrimi içindeki yeri ve önemine değinelim.

Mahmut Esat Bozkurt gerçek bir devrimci, gerçek bir Kuvay-ı Milliyecidir. Bozkurt (1892-1943) Kuşadası’nda doğdu. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdikten sonra İsviçre’ye gitti; Friborg Hukuk Fakültesi’nde eğitimini sürdürdü ve ayrıca hukuk doktorasını tamamladı.

Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan sonra Yunan askeri güçlerinin 15 Mayıs 1919 da İzmir’e asker çıkarmaları ve kısa bir sürede Ege Bölgesi’ni işgal etmeleri üzerine, yakın arkadaşı Ödemiş’li Saraçoğlu Şükrü ile birlikte Avrupa’dan Kuşadası’na geldi ve Kuvay-ı Milliye’ye katıldı.

23 Nisan 1920’de Ankara’da açılan TBMM’ye İzmir Milletvekili olarak katıldı. Devrimci ve ulusalcı olan Mahmut Esat, milletvekili seçilmeden önce ve seçildikten sonra, Ege’deki Kuvay-ı Milliye cephelerinde eylemli olarak “Kuvayı Milliyecilik”ini sürdürdü.

İlk Mecliste, 1922’de 30 yaşında iktisat bakanı oldu. Zaferin hemen ardından İzmir İktisat Kongresinin toplanmasını sağladı. Mahmut Esat, 1920 de toplanan ilk Meclisten 1943 yılında yaşama veda edinceye kadar kesintisiz yirmi üç yıl Millet Meclisi'nde görevini sürdürdü. Altı yıl adalet bakanlığı yaptı, Ankara Hukuk Fakültesi’nin açılmasını sağladı,

Aydınlama Devriminin Öncüsü

Mahmut Esat, Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerini oluşturan Aydınlanma devriminin hiç kuşkusuz en önemli düşünce ve eylem liderlerinden biridir.

1924-1930 yıllarında Adalet Bakanı olarak, laik devlet ve laik hukukun oluşmasında çok önemli görevler üstlenmiştir. Onun başardığı en büyük devrim, Türk Hukukunun laikleşmesi adımları ve Türk Medeni Kanunu’nun Meclis’te kabul edilmesidir. Türk Medeni Yasası’nın kabul edilmesiyle Türk toplumu din ve şeriat kurallarının egemen olduğu hukuk sistemini terk ediyor, çağdaş ve evrensel hukukun kurallarını kabul ediyordu. Medeni Kanunun gerekçesini Mahmut Esat Bozkurt bizzat yazdı. Bu gerekçede, doğası gereği din kurallarının tutucu ve değişime karşı olduklarını, işte bu nedenlerle din kurallarının devlet yapısını belirlemede yeterli olamayacaklarını belirtti.

Atatürk devrimi ideolojisi

Mahmut Esat Atatürk Devrimi ideolojisinin genç kuşaklara aktarılması gerektiğine inanıyordu. Bu nedenle, İstanbul ve Ankara Üniversitelerinde “Türk Devrim Tarihi” derslerini verdi. Bu dersleri ayrıca Halkevlerinde halka taşıdı.

Hukuk devrimi ve bir bütün olarak Türk devriminin gelişmesindeki ödünsüz tutumu nedeniyle, o günlerde Atatürk’e ve Başbakan İnönü’ye yöneltilemeyen eleştiriler, Mahmut Esat’a yönleniyor ve saldırı biçimini alıyordu.

Mahmut Esat’ın ölümünün üzerinden yetmiş bir yıl geçtiği halde bu günlerde de, karşı devrimciler ona saldırmanın dayanılmaz cazibesinden kendilerini kurtaramıyorlar.

Günümüzde Atatürk devrimlerine saldırmak moda oldu. Sözde entelektüelliğin bir simgesi oldu. İşte böylesi karmaşık ve acınası bir ortamda Mahmut Esat Bozkurt’un Toplu Eserleri’nin yayımlanması çok önemlidir.

Alev Coşkun

Paylaş |                      Yorum Yaz - Arşiv     
236 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
YABANCI TARİHÇİLER